رشته علوم تشریحی قدیمی ترین شاخه علوم پایه پزشکی است بطوریکه سایر شاخههای علوم پایه پزشکی از آن به تدریج نشأت گرفته است و در دو ده اخیر با ظهور علم آموزش پزشکی این رشته دچار تحول چشمگیری شده است. بطوریکه از یک طرف شاخه کالبد شناسی این رشته بنابر اصول آموزش پزشکی ( Medical Education ) از صورت تشریحی محض خارج و بصورت کاربردی و بالینی و عملی ( Functional ) تغییر یافته است و از طرف دیگر دروس بیولوژی سلولی و تکنیکهایی از قبیل الکترون میکروسکوپی، کشت سلولی، مورفومتری و هیستوشیمی به این علم اضافه شد و پهنه این علم را گسترش داده است. فارغالتحصیلان رشته علوم تشریحی براساس نظام ارزشهای اسلامی حاکم بر جامعه، بایستی از راه پژوهشهای بنیادی، کاربردی کیفی و تقویت مطالعات نظری با رویکردی جامع و ایجاد تفکر آموزش مداوم و تعامل با سایر شاخههای دانش در تحقق این رویکرد بکوشند.
رسالت رشته عبارت است از تربیت دانش آموختگانی که بتوانند پس از آشنایی با روشها و فنون تدریس و تحقیق در رشته علوم تشریحی، با توانایی درک ویژگیهای ساختمانی بدن انسان از نظر ماکروسکوپی، میکروسکوپی و تکامل، توانایی استفاده از روشهای میکروآناتومی در تدریس و تحقیق را داشته باشند و با تلاش در جهت ایجاد انگیزه دانشجویان علوم پزشکی برای ارتقاء سطح سلامت جامعه بکوشند. همچنین باتوجه به مدرنترین روشهای آموزشی در تربیت فراگیران جهت شکوفایی استعدادها و توانائیهایشان برای تشخیص و درمان بیماریها گام بردارند. کارشناسان ارشد رشته علوم تشریحی گروهی از افراد مجرب در ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در مراکز آموزشی تحقیقاتی بوده و مأموریتهای فوق در تربیت آنان مدنظر قرار گرفته است.
%50 طبق سرفصل های اعلام شده 99/11/24
%50 دوم طبق سرفصل های اعلام شده 1400/01/28
جامع اول 1400/03/22
جامع دوم 1400/04/05
جامع سوم 1400/04/12
مولفین بسته های آموزشی (که رتبه های تک رقمی کارشناسی ارشد و دکترای وزارت بهداشت میباشند) با شیوهای متفاوت نگارش بسته ها را به انجام رسانده اند به نحوی که درسنامه جامع را با تلفیقی از مطالب رفرنسهای وزارت بهداشت تالیف نموده اند و نکات کلیدی و تستی را نیز به درسنامه جامع افزوده اند که سبب افزایش کیفیت علمی درسنامه گردیده است و در پایان هر فصل نیز تست های 10 سال اخیر آزمون وزارت بهداشت با پاسخ نامه تشریحی تدوین شده است به نحوی که داوطلب با مطالعه بسته های آموزشی موسسه در واقع مطالب کل منابع وزارت بهداشت برای هر درس را به طور جامع مرور و جمع بندی نموده و نکات کلیدی و تستی را به طور مفهومی درک مینماید .
درس |
مولف |
قیمت (تومان) |
---|---|---|
تشریح عمومی |
الهه برفی ( ارشد تربیت مدرس ) رعنا صدفی ( ارشد تربیت مدرس ) |
130,000 |
زیست شناسی سلولی |
دکتر علی بزرگمهر ( رتبه 1 کارشناسی ارشد و رتبه 1 دکتری ) |
140,000 |
جنین شناسی |
عادله نقش بندیه ( ارشد تربیت مدرس ) |
110,000 |
زبان عمومی |
دپارتمان زبان |
120,000 |
جمع کل |
|
500,000 |
درس |
استاد |
رزومه استاد |
ساعت تدریس |
شهریه (تومان) |
---|---|---|---|---|
تشریح عمومی |
دکتر مرضیه درویش |
رتبه 1دکتری، دکتری دانشگاه تربیت مدرس |
50 |
400000 |
زیست شناسی سلولی مولکولی |
استاد خانی |
مدرس برتر کشوری زیست سلولی و مولکولی |
60 |
480000 |
زبان عمومی |
دپارتمان زبان |
رتبه 8 دکتری، دکتری دانشگاه تهران |
45 |
315000 |
شهریه کل دروس 1195000 تومان
جهت ثبت نام و اطلاع از برنامه کلاسها با واحد ثبت نام موسسه تماس حاصل فرمائید.
021 -88990039
دکتر رضایی
برای دانلود نمونه سوالات سالهای گذشته کلیک نمایید (سال 97-96)
موقعيتهاي شغلي فارغ التحصيلان کارشناسی ارشد علوم تشریح را مي توان به چند دسته تقسيم نمود:
1. دانشجویانی که این دوره آموزشی را طی می کنند می توانند در صورت داشتن شرایط لازم در موسسات آموزش عالی به امر تدریس و تحقیق بپردازند.
2. همچنین این افراد می توانند ضمن کمک به امر برنامه ریزی در موسسات و مراکز درمانی بهداشتی یا مراکز تحقیقاتی انجام وظیفه نمایند.
درس |
ضریب |
مرجع معرفی شده |
مولفین و مترجمین |
---|---|---|---|
بافت شناسی |
3 |
بافت شناسی پایهبافت شناسیبافت شناسی دهان و دندان |
Janquera (آخرین چاپ)دکتر جعفر سلیمانی رادTenkate (آخرین چاپ) |
زیست شناسی سلولی |
2 |
Molecular Cell Biology |
H.Lodish و همکاران؛ آخرین چاپ |
جنین شناسی |
3 |
Moore ، Langman و کتابهای جنین شناسی پزشکی معتبر فارسی که با دو مرجع انگلیسی فوق مطابقت داشته باشند |
- |
تشریح عمومی |
4 |
Gray's anatomy و کلیه کتابهای معتبر فارسی که توسط دانشگاههای مادر به چاپ رسیدهاند و با مرجع انگلیسی فوق مطابقت نمایند و همچنین سایر کتب انگلیسی با منشاء Grays |
- |
زبان عمومی |
3 |
1. Anderson, A. Active Skills for Reading ( Vols. 1-4).2. KIRN, e. and Hartman, P. Interaction: Reading.3.English for the students of Medicine.4. Seal, B. Academic Encounters: Reading, Study Skills and Writing.5. Shokrpour, N. and Mehbudi, A. Improving Reading Skills.6. Markstein, L. and Hirasawa, L. Developing Reading Skills (Vol. 1-3). |
USA: Thompson. 2008McGraw-Hill. 2007Atai, M.R. Shoja, J.Kafshgarsouteh, M. and Zolghadri, M. SAMT.2013 (1391).Cambridge Uni. Press.2000.Tehran: Jangal Publications.Cambridge University Press. |
دانشگاه |
ظرفیت پذیرش |
دانشگاه های پذیرش کننده |
---|---|---|
علوم پزشکی |
101 |
|
ظرفیت مازاد(پرداخت شهریه) |
54 |
|
شعب بینالملل دانشگاه های علوم پزشکی |
- |
---- |
دانشگاه آزاد اسلامی |
- |
---- |
شبانة علوم پزشکی تهران |
10 |
---- |
مدارک تحصیلی مورد پذیرش آزمون کارشناسی ارشد رشتة علوم تشریحی(آناتومی) |
---|
کارشناسی: علوم تشریحی- بافت شناسی- زیست شناسی(کلیه گرایشها)- فیزیوتراپی- اعضای مصنوعی و وسایل کمکی -ارتوپدی فنی- کاردرمانی- گفتار درمانی- تکنولوژی پرتو درمانی - تکنولوژی پرتو شناسی - رادیولوژی- شنوایی شناسی- پرستاری- مامائی- بینایی سنجی - علوم تغذیه - بهداشت عمومی - فوریتهای پزشکی - مهندسی پزشکی - باستان شناسی - تربیت بدنی وعلوم ورزشی (کلیه گرایشها)-هوشبری- اتاق عمل- علوم آزمایشگاهی |
نمونه کارنامه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته علوم تشریح (اناتومی)
نام درس
|
رتبه 16(95) |
رتبه 8(94) |
رتبه10(91) |
درصد درس تشریح عمومی |
65.76 |
82.48 |
90.83 |
درصد درس بافت شناسی |
62.67 |
43.76 |
48.89 |
درصد درس زیست شناسی سلولی |
35.17 |
33.66 |
16.67 |
درصد درس جنین شناسی |
58.61 |
84.15 |
92.22 |
درصد درس زبان انگلیسی |
39.83 |
31.98 |
19.17 |
درصد درس ششم |
00 |
00 |
00 |
درصد درس هفتم |
00 |
00 |
00 |
درصد درس هشتم |
00 |
00 |
00 |
درصد درس نهم |
00 |
00 |
00 |
سهمیه |
آزاد |
آزاد |
آزاد |
نمره |
- |
270 |
258 |
نمره آخرین فرد پذیرفته شده درسهمیه آزاد |
55.49 |
- |
77.00 |
نتیجه |
قبول |
قبول |
قبول |
دانشگاه |
اهواز |
- |
اهواز |
رتبه در سهمیه |
10 |
- |
10 |
رتبه در کل |
10 |
8 |
34 |