با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۸۸۹۹۰۰۳۹

رشته كارشناسي ارشد علوم بهداشتي در تغذيه شاخه اي از علوم پزشكي و آميخته اي از علوم زيستي، بهداشتي و تغذيه است كه بر پايه علم تغذيه و باتوجه به عوامل فيزيكي، فرهنگي و اجتماعي اقتصادي در راستاي ارتقاء سلامت جامعه گام بر مي دارد. دانش آموختگان اين مقطع، قادر خواهند بود در مقاطع بالاتر نيز ادامه تحصيل دهند.

رشته تغذيه بيش از نيم سده است كه در دنيا تدريس مي شود و در سالهاي اخير علاوه بر رشته هاي كارشناسي ارشد علوم تغذيه و علوم بهداشتي در تغذيه، چندين رشته جديد در زمينه هاي اپيدميولوژي تغذيه، تغذيه سلولي – ملكولي، سياستگذاري غذا و تغذيه، تغذيه باليني و... در جهان ايجاد شده است. در ايران بخش تغذيه از سال 1345 بعنوان يكي از بخش هاي گروه اكولوژي انساني در دانشكدة بهداشت و از سال 1371 در گروه تغذيه و بيوشيمي همواره در مقطع كارشناسي ارشد «علوم بهداشتي در رشتة تغذيه» دانشجو پذيرفته است. آخرين بازنگري برنامه آموزشي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته «علوم بهداشتي در رشته تغذيه» در تاريخ 16/2/1375 انجام گرفت. اينك نياز به بازنگري برنامة آموزشي اين رشته به دليل تغيير الگوي بيماريها از بيماريهاي عفوني به بيماريهاي مزمن و نقش تغذيه در ايجاد و پيشگيري از آنها، گسترش علوم تغذيه و تفكيك آن به رشته هاي تخصصي مختلف احساس مي شود.

يكي از شرايط حفظ و ارتقاء سلامت فرد و جامعه دريافت غذاي سالم و كافي است. غذا نه تنها بايد نيازهاي فيزيولوژيك را برآورده سازد، بلكه بايد با شرايط و وضعيت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه نيز هماهنگي داشته باشد. مسئوليت اساسي دانش آموخته علوم بهداشتي در تغذيه اين است كه با در نظر گرفتن نيازها و امكانات جامعه و با حفظ ارزشهاي انساني و اجتماعي در جهت تأمين و ارتقاء سلامت جامعه گام بردارد. براي دستيابي به اين هدف بايد افرادي تربيت شوند كه مهارتهاي تخصصي و اقتصادي منطبق با فلسفه بالا را جهت ارائه در سطح جهان دارا باشند. از اين رو، متخصصان علوم بهداشتي در تغذيه بايد مهارتهايي كسب كنند تا بتوانند بعنوان عضوي از تيم بهداشتي در حفظ و بهبود سلامت جسمي و رواني جامعه فعاليت كنند. دانش آموختگان اين رشته بايد علاوه بر اين به مباني الهي و ديني و ارزشهاي حاكم بر جامعه توجه نمايند.

برای دانلود سرفصل آزمون های آزمایشی کلیک کنید

مولفین بسته های آموزشی (که رتبه های تک رقمی کارشناسی ارشد و دکترای وزارت بهداشت می­باشند) با شیوه­ای متفاوت نگارش بسته ها را به انجام رسانده اند به نحوی که درسنامه جامع را با تلفیقی از مطالب رفرنسهای وزارت بهداشت تالیف نموده اند و نکات کلیدی و تستی را نیز به درسنامه جامع افزوده اند که سبب افزایش کیفیت علمی درسنامه گردیده است و در پایان هر فصل نیز تست های 10 سال اخیر آزمون وزارت بهداشت با پاسخ نامه تشریحی تدوین شده است به نحوی که داوطلب با مطالعه بسته های آموزشی موسسه در واقع مطالب کل منابع وزارت بهداشت برای هر درس را به طور جامع مرور و جمع بندی نموده و نکات کلیدی و تستی را به طور مفهومی درک مینماید .

 

 

درس

مولف

قیمت (تومان)

تغذیه اساسی و تغذیه کاربردی

دکتر میلاد دانشی ( رتبه 1 دکتری، دکتری دانشگاه تهران )

170,000

بیوشیمی عمومی

دکتر علی جهانبازی ( دکتری دانشگاه شهید بهشتی ) و نازنین وزیری تبار ( کارشناس ارشد تربیت مدرس )

150,000

فیزیولوژی

نازنین نمازی ( دکتری دانشگاه تهران )

140/000

زبان عمومی

دکترامین تشکر( رتبه 8دکتری، دکتری دانشگاهتهران، مترجم زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش )

120,000

جمع کل

 

580,000

درس

استاد

رزومه استاد

ساعت تدریس

شهریه (تومان)

تغذیه اساسی و کاربردی

دکتر میلاد دانشی

رتبه 1 دکتری، دکتری دانشگاه تهران

100

800000

بیوشیمی عمومی

دپارتمان بیوشیمی

رتبه 1 دکتری دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو بنیاد ملی نخبگان کشور

100

800000

فیزیولوژی

دکتر نازنین نمازی

دکتری دانشگاه تهران

90

720000

زبان عمومی

دپارتمان زبان

رتبه 8 دکتری، دکتری دانشگاه تهران

80

560000

 

شهریه کل دروس 2,880,000 تومان

جهت ثبت نام و اطلاع از برنامه کلاسها با واحد ثبت نام موسسه تماس حاصل فرمائید.

021 -88990039

برای دانلود نمونه سوالات سالهای گذشته کلیک نمایید (سال 97-96)

موقعيت­هاي شغلي فارغ التحصيلان علوم بهداشتی در تغذیه را مي توان به چند دسته تقسيم نمود:

 

الف – كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه در نقش آموزشي خود وظايف زير را عهده­دار است:
1) ارائه آموزش­هاي لازم در زمينه تغذيه به جامعه

2) ارائه آموزش­هاي لازم در زمينه تغذيه به حرفه­هاي وابسته

ب – كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه در نقش پژوهشي خود وظايف زير را عهده­دار است:
1) بررسي و شناخت مسائل و مشكلات تغذيه­اي جامعه

2) تعيين اولويت­هاي پژوهشي

3) تدوين پروپوزال­هاي پژوهشي

4) انجام پژوهش­هاي كاربردي در سطح جامعه

5) مديريت اجراي پژوهش (مديريت اجرائي، عمليات ميداني و عمليات آزمايشگاهي)

6) ارائه گزارش يافته­ها و ارائه راه حل

ج – كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه در نقش مديريتي خود وظايف زير را عهده­دار است:

1) توانايي اداره و ارزشيابي برنامه­هاي مداخله اي تغذيه در جامعه

2) توانائي اداره و ارزشيابي فعاليت­هاي پژوهشي تغذيه در جامعه

د – كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه در نقش مشاوره­اي خود وظايف زير را عهده­دار است:

1) ارائه خدمات مشاوره­اي مطابق با شناخت اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و تغذيه­اي جامعه

2) پيگيري نتايج اقدامات مشاوره­اي

3) ارائه خدمات مشاوره­اي به مؤسسات و سازمان­هاي اجرايي – خدماتي (وزارت بهداشت، وزارت جهاد كشاورزي و...)

و- كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه در نقش خدماتي خود وظايف زير را عهده­دار است:

1) عرضه مراقبت­هاي تغذيه اي در شبكه­هاي بهداشتي درماني

2) عرضه مراقبت­هاي تغذيه اي و تنظيم برنامه­هاي غذايي براي مراكز گروهي از قبيل خانه­هاي سالمندان، مهدهاي كودك، پادگانها و...

درس

ضریب

مرجع معرفی شده

مولفین و مترجمین

تغذیه اساسی و کاربردی

4

modern nutrition in health and Disease

krasuse's food and Nutrition care process

مباحث مربوط به تغذیه پایه و اساسی ( پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و املاح معدنی) علاوره بر دو منبع فوق ار کتاب کراواس 2012 نیز خواهد آمد.

shills olson, shike and Ross 10 2014

L.Kathleen mahan Sylvia Escott – stump, Junicel- Raymond 14 2017

-

بیوشیمی عمومی

2

Principles of Biochemistry

Text book of Biochemistry

استفاده از کتب فارسی تالیفی که سر فصل آنها متناسب با رفرنسهای فوق باشد بلامانع است.

Lehninger

Devlin

فیزیولوژی

2

فیزیولوی پزشکی

گاتیون

زبان عمومی

3

1. Anderson, A. Active Skills for Reading ( Vols. 1-4).

2. KIRN, e. and Hartman, P. Interaction: Reading.

3.English for the students of Medicine.

4. Seal, B. Academic Encounters: Reading, Study Skills and Writing.

5. Shokrpour, N. and Mehbudi, A. Improving Reading Skills.

6. Markstein, L. and Hirasawa, L. Developing Reading Skills (Vol. 1-3).

USA: Thompson. 2008

McGraw-Hill. 2007

Atai, M.R. Shoja, J.Kafshgarsouteh, M. and Zolghadri, M. SAMT.2013 (1391).

Cambridge Uni. Press.2000.

Tehran: Jangal Publications.

Cambridge University Press.

دانشگاه

ظرفیت پذیرش

دانشگاه های پذیرش کننده

علوم پزشکی

20

اصفهان (6)- تهران (5)-شیراز (3)- قزوین (3) یزد (3)-

ظرفیت مازاد(پرداخت شهریه)

21

اصفهان(2)-تهران(1)-قزوین(1)-یزد(1)-شیراز(1)-دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران(15)

شعب بین‌الملل دانشگاه های علوم پزشکی

-

----

دانشگاه آزاد اسلامی

-

----

شبانة علوم پزشکی تهران

-

----

مدارک تحصیلی مورد پذیرش آزمون کارشناسی ارشد رشتة‌ علوم بهداشتی در تغذیه

کارشناسی یا بالاتر در رشته های: علوم تغذیه- رژیم شناسی- صنایع غذایی- بهداشت عمومی- مامایی- پرستاری- داروسازی- هوشبری- اتاق عمل- بهداشت محیط- بهداشت مواد غذایی (کلیه گرایشها)- کارشناسی علوم پزشکی (BS medical science) این رشته در خارج ایران وجود دارد- زیست شناسی- میکروبیولوژی - (جانوری- سلولی مولکولی- میکروبیولوژی گیاهی)- مهندسی کشاورزی (صنایع غذایی ودامپروری)- مهندسی کشاورزی- صنایع غذایی (آبزیان)- مهندسی منابع طبیعی- بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی- مهندسی تولیدات دامی- بهداشت و بازرسی گوشت- دکتری حرفه ای دامپزشکی- زیست شناسی گرایش میکروبیولوژی

 

نمونه کارنامه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته علوم بهداشتی در تغذیه 

 

نام درس

رتبه 38(95) رتبه8 (94)

رتبه2 (87)

درصد درس تغذیه اساسی و تغذیه کاربردی

73.91 59.91

71.67

درصد درس بیوشیمی

75.24 87.53

38.67

درصد درس فیزیولوژی

62.67 77.43

76.00

درصد درس زبان انگلیسی

54.64 54.71

69.17

درصد درس پنجم

00 00

00

درصد درس ششم

00 00

00

درصد درس هفتم

00 00

00

درصد درس هشتم

00 00

00

درصد درس نهم

00 00

00

سهمیه

آزاد آزاد

آزاد

نمره

67.74 318.78

491.18

نتیجه

قبول قبول

قبول

دانشگاه

اصفهان -

تهران

رتبه در سهمیه

- -

2

رتبه در کل

38 8

2

 

برای مطرح کردن پرسش خود اینجا کلیک کنید

پرسش و پاسخ

Web Analytics