رشته كارشناسي ارشد علوم بهداشتي در تغذيه شاخه اي از علوم پزشكي و آميخته اي از علوم زيستي، بهداشتي و تغذيه است كه بر پايه علم تغذيه و باتوجه به عوامل فيزيكي، فرهنگي و اجتماعي اقتصادي در راستاي ارتقاء سلامت جامعه گام بر مي دارد. دانش آموختگان اين مقطع، قادر خواهند بود در مقاطع بالاتر نيز ادامه تحصيل دهند.
رشته تغذيه بيش از نيم سده است كه در دنيا تدريس مي شود و در سالهاي اخير علاوه بر رشته هاي كارشناسي ارشد علوم تغذيه و علوم بهداشتي در تغذيه، چندين رشته جديد در زمينه هاي اپيدميولوژي تغذيه، تغذيه سلولي – ملكولي، سياستگذاري غذا و تغذيه، تغذيه باليني و... در جهان ايجاد شده است. در ايران بخش تغذيه از سال 1345 بعنوان يكي از بخش هاي گروه اكولوژي انساني در دانشكدة بهداشت و از سال 1371 در گروه تغذيه و بيوشيمي همواره در مقطع كارشناسي ارشد «علوم بهداشتي در رشتة تغذيه» دانشجو پذيرفته است. آخرين بازنگري برنامه آموزشي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته «علوم بهداشتي در رشته تغذيه» در تاريخ 16/2/1375 انجام گرفت. اينك نياز به بازنگري برنامة آموزشي اين رشته به دليل تغيير الگوي بيماريها از بيماريهاي عفوني به بيماريهاي مزمن و نقش تغذيه در ايجاد و پيشگيري از آنها، گسترش علوم تغذيه و تفكيك آن به رشته هاي تخصصي مختلف احساس مي شود.
يكي از شرايط حفظ و ارتقاء سلامت فرد و جامعه دريافت غذاي سالم و كافي است. غذا نه تنها بايد نيازهاي فيزيولوژيك را برآورده سازد، بلكه بايد با شرايط و وضعيت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه نيز هماهنگي داشته باشد. مسئوليت اساسي دانش آموخته علوم بهداشتي در تغذيه اين است كه با در نظر گرفتن نيازها و امكانات جامعه و با حفظ ارزشهاي انساني و اجتماعي در جهت تأمين و ارتقاء سلامت جامعه گام بردارد. براي دستيابي به اين هدف بايد افرادي تربيت شوند كه مهارتهاي تخصصي و اقتصادي منطبق با فلسفه بالا را جهت ارائه در سطح جهان دارا باشند. از اين رو، متخصصان علوم بهداشتي در تغذيه بايد مهارتهايي كسب كنند تا بتوانند بعنوان عضوي از تيم بهداشتي در حفظ و بهبود سلامت جسمي و رواني جامعه فعاليت كنند. دانش آموختگان اين رشته بايد علاوه بر اين به مباني الهي و ديني و ارزشهاي حاكم بر جامعه توجه نمايند.
برای دانلود سرفصل آزمون های آزمایشی کلیک کنید
مولفین بسته های آموزشی (که رتبه های تک رقمی کارشناسی ارشد و دکترای وزارت بهداشت میباشند) با شیوهای متفاوت نگارش بسته ها را به انجام رسانده اند به نحوی که درسنامه جامع را با تلفیقی از مطالب رفرنسهای وزارت بهداشت تالیف نموده اند و نکات کلیدی و تستی را نیز به درسنامه جامع افزوده اند که سبب افزایش کیفیت علمی درسنامه گردیده است و در پایان هر فصل نیز تست های 10 سال اخیر آزمون وزارت بهداشت با پاسخ نامه تشریحی تدوین شده است به نحوی که داوطلب با مطالعه بسته های آموزشی موسسه در واقع مطالب کل منابع وزارت بهداشت برای هر درس را به طور جامع مرور و جمع بندی نموده و نکات کلیدی و تستی را به طور مفهومی درک مینماید .
درس |
مولف |
قیمت (تومان) |
---|---|---|
تغذیه اساسی و تغذیه کاربردی |
دکتر میلاد دانشی ( رتبه 1 دکتری، دکتری دانشگاه تهران ) |
170,000 |
بیوشیمی عمومی |
دکتر علی جهانبازی ( دکتری دانشگاه شهید بهشتی ) و نازنین وزیری تبار ( کارشناس ارشد تربیت مدرس ) |
150,000 |
فیزیولوژی |
نازنین نمازی ( دکتری دانشگاه تهران )
|
140/000 |
زبان عمومی |
دکترامین تشکر( رتبه 8دکتری، دکتری دانشگاهتهران، مترجم زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش ) |
120,000 |
جمع کل |
|
580,000 |
درس |
استاد |
رزومه استاد |
ساعت تدریس |
شهریه (تومان) |
---|---|---|---|---|
تغذیه اساسی و کاربردی |
دکتر میلاد دانشی |
رتبه 1 دکتری، دکتری دانشگاه تهران |
100 |
800000 |
بیوشیمی عمومی |
دپارتمان بیوشیمی |
رتبه 1 دکتری دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو بنیاد ملی نخبگان کشور |
100 |
800000 |
فیزیولوژی |
دکتر نازنین نمازی |
دکتری دانشگاه تهران |
90 |
720000 |
زبان عمومی |
دپارتمان زبان |
رتبه 8 دکتری، دکتری دانشگاه تهران |
80 |
560000 |
شهریه کل دروس 2,880,000 تومان
جهت ثبت نام و اطلاع از برنامه کلاسها با واحد ثبت نام موسسه تماس حاصل فرمائید.
021 -88990039
در دست تهیه
برای دانلود نمونه سوالات سالهای گذشته کلیک نمایید (سال 97-96)
موقعيتهاي شغلي فارغ التحصيلان علوم بهداشتی در تغذیه را مي توان به چند دسته تقسيم نمود:
الف – كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه در نقش آموزشي خود وظايف زير را عهدهدار است:
1) ارائه آموزشهاي لازم در زمينه تغذيه به جامعه
2) ارائه آموزشهاي لازم در زمينه تغذيه به حرفههاي وابسته
ب – كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه در نقش پژوهشي خود وظايف زير را عهدهدار است:
1) بررسي و شناخت مسائل و مشكلات تغذيهاي جامعه
2) تعيين اولويتهاي پژوهشي
3) تدوين پروپوزالهاي پژوهشي
4) انجام پژوهشهاي كاربردي در سطح جامعه
5) مديريت اجراي پژوهش (مديريت اجرائي، عمليات ميداني و عمليات آزمايشگاهي)
6) ارائه گزارش يافتهها و ارائه راه حل
ج – كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه در نقش مديريتي خود وظايف زير را عهدهدار است:
1) توانايي اداره و ارزشيابي برنامههاي مداخله اي تغذيه در جامعه
2) توانائي اداره و ارزشيابي فعاليتهاي پژوهشي تغذيه در جامعه
د – كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه در نقش مشاورهاي خود وظايف زير را عهدهدار است:
1) ارائه خدمات مشاورهاي مطابق با شناخت اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و تغذيهاي جامعه
2) پيگيري نتايج اقدامات مشاورهاي
3) ارائه خدمات مشاورهاي به مؤسسات و سازمانهاي اجرايي – خدماتي (وزارت بهداشت، وزارت جهاد كشاورزي و...)
و- كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه در نقش خدماتي خود وظايف زير را عهدهدار است:
1) عرضه مراقبتهاي تغذيه اي در شبكههاي بهداشتي درماني
2) عرضه مراقبتهاي تغذيه اي و تنظيم برنامههاي غذايي براي مراكز گروهي از قبيل خانههاي سالمندان، مهدهاي كودك، پادگانها و...
درس |
ضریب |
مرجع معرفی شده |
مولفین و مترجمین |
---|---|---|---|
تغذیه اساسی و کاربردی |
4 |
modern nutrition in health and Diseasekrasuse's food and Nutrition care processمباحث مربوط به تغذیه پایه و اساسی ( پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و املاح معدنی) علاوره بر دو منبع فوق ار کتاب کراواس 2012 نیز خواهد آمد. |
shills olson, shike and Ross 10 2014L.Kathleen mahan Sylvia Escott – stump, Junicel- Raymond 14 2017- |
بیوشیمی عمومی |
2 |
Principles of BiochemistryText book of Biochemistryاستفاده از کتب فارسی تالیفی که سر فصل آنها متناسب با رفرنسهای فوق باشد بلامانع است. |
LehningerDevlin |
فیزیولوژی |
2 |
فیزیولوی پزشکی |
گاتیون |
زبان عمومی |
3 |
1. Anderson, A. Active Skills for Reading ( Vols. 1-4).2. KIRN, e. and Hartman, P. Interaction: Reading.3.English for the students of Medicine.4. Seal, B. Academic Encounters: Reading, Study Skills and Writing.5. Shokrpour, N. and Mehbudi, A. Improving Reading Skills.6. Markstein, L. and Hirasawa, L. Developing Reading Skills (Vol. 1-3). |
USA: Thompson. 2008McGraw-Hill. 2007Atai, M.R. Shoja, J.Kafshgarsouteh, M. and Zolghadri, M. SAMT.2013 (1391).Cambridge Uni. Press.2000.Tehran: Jangal Publications.Cambridge University Press. |
دانشگاه |
ظرفیت پذیرش |
دانشگاه های پذیرش کننده |
---|---|---|
علوم پزشکی |
20 |
اصفهان (6)- تهران (5)-شیراز (3)- قزوین (3) یزد (3)- |
ظرفیت مازاد(پرداخت شهریه) |
21 |
اصفهان(2)-تهران(1)-قزوین(1)-یزد(1)-شیراز(1)-دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران(15) |
شعب بینالملل دانشگاه های علوم پزشکی |
- |
---- |
دانشگاه آزاد اسلامی |
- |
---- |
شبانة علوم پزشکی تهران |
- |
---- |
مدارک تحصیلی مورد پذیرش آزمون کارشناسی ارشد رشتة علوم بهداشتی در تغذیه |
---|
کارشناسی یا بالاتر در رشته های: علوم تغذیه- رژیم شناسی- صنایع غذایی- بهداشت عمومی- مامایی- پرستاری- داروسازی- هوشبری- اتاق عمل- بهداشت محیط- بهداشت مواد غذایی (کلیه گرایشها)- کارشناسی علوم پزشکی (BS medical science) این رشته در خارج ایران وجود دارد- زیست شناسی- میکروبیولوژی - (جانوری- سلولی مولکولی- میکروبیولوژی گیاهی)- مهندسی کشاورزی (صنایع غذایی ودامپروری)- مهندسی کشاورزی- صنایع غذایی (آبزیان)- مهندسی منابع طبیعی- بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی- مهندسی تولیدات دامی- بهداشت و بازرسی گوشت- دکتری حرفه ای دامپزشکی- زیست شناسی گرایش میکروبیولوژی |
نمونه کارنامه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته علوم بهداشتی در تغذیه
نام درس |
رتبه 38(95) | رتبه8 (94) |
رتبه2 (87) |
درصد درس تغذیه اساسی و تغذیه کاربردی |
73.91 | 59.91 |
71.67 |
درصد درس بیوشیمی |
75.24 | 87.53 |
38.67 |
درصد درس فیزیولوژی |
62.67 | 77.43 |
76.00 |
درصد درس زبان انگلیسی |
54.64 | 54.71 |
69.17 |
درصد درس پنجم |
00 | 00 |
00 |
درصد درس ششم |
00 | 00 |
00 |
درصد درس هفتم |
00 | 00 |
00 |
درصد درس هشتم |
00 | 00 |
00 |
درصد درس نهم |
00 | 00 |
00 |
سهمیه |
آزاد | آزاد |
آزاد |
نمره |
67.74 | 318.78 |
491.18 |
نتیجه |
قبول | قبول |
قبول |
دانشگاه |
اصفهان | - |
تهران |
رتبه در سهمیه |
- | - |
2 |
رتبه در کل |
38 | 8 |
2 |