با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۸۸۹۹۰۰۳۹

با اجرای بسته ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون‌های علوم پزشکی علاوه بر ایجاد سازمان کشوری برای سنجش آموزش پزشکی، زمینه مناسب برای برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در داخل کشور فراهم می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، اجرای سیاست های ۱۲ گانه تحول در نظام آموزش علوم پزشکی گام چهارم تحول در نظام سلامت محسوب می شود و یکی از این سیاست ها به ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون‌های علوم پزشکی اشاره دارد.
این بسته با سه سیاست اصلی اجرایی می شود که ناظر به سیاست های «گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت»، «نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای» و «ارتقای منابع انسانی بخش آموزش عالی سلامت» است.
با اجرای این بسته انتظار می رود که فرایندهای مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی کشور ارتقاء و به روز رسانی شود. زمینه مناسب به منظور برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در داخل کشور ایجاد شود. تحولی در فرایند سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد شود.
استقرار مراکز منطقه‌ای ارزیابی آموزشی و مهارت‌های بالینی در مناطق آمایشی
همچنین انتظار می رود ضمن طراحی الگوهای سنجش مهارت‌های حرفه‌ای در دانش‌آموختگان علوم پزشکی، مراکز منطقه‌ای ارزیابی آموزشی و مهارت‌های بالینی در مناطق آمایشی استقرار یابد.
ارتقاء آزمون‌های علوم پزشکی با بهره‌مندی از تجربیات بین‌المللی صورت می گیرد و هدف اصلی از این ارتقاء، استانداردسازی سوالات آزمون‌ها، استفاده از روش‌های جدید نمره‌سازی و ایجاد امکان سنجش خصوصیات غیرشناختی داوطلبان موثر بر کیفیت یادگیری و خدمات آینده افراد است.
استفاده از بانک تست مؤسسات بین‌المللی سنجش
همچنین آماده سازی داوطلبان برای موفقیت در آزمون‌های استاندارد، استفاده از بانک تست مؤسسات بین‌المللی سنجش، استفاده از تجربه‌های موجود جهانی برای ارتقاء مرکز سنجش پزشکی و
به کارگیری و بومی‌سازی تکنیک‌ها و شیوه‌های نوین سنجش و ارزیابی داوطلبان و فراگیران از دیگر اهداف این بسته است.
از دیگر محورهای مورد نظر در این بسته ارتقاء مرکز سنجش آموزش پزشکی به منظور بهبود فرآیند پذیرش، سنجش و ارزشیابی است.
از جمله اهداف این محور می توان به ایجاد واحد آزمون سازی در مرکز سنجش، ایجاد واحد آمار و انفورماتیک، آماده‌سازی فضای فیزیکی مناسب، ارتقاء تجهیزات مرکز سنجش و تقویت سرمایه انسانی اشاره کرد.
استانداردسازی سوالات آزمون‌ها (کتبی و شفاهی)
محور تحول در نظام پذیرش دانشجویان علوم پزشکی با تاکید بر مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز اهدافی دارد که می توان از آن جمله به ایجاد علاقه در داوطلبان برای فراگیری مهارت‌ها و هدایت داوطلبان به فراگیری عمیق و مبنایی علوم و کاهش استفاده از محفوظات در آزمون‌های پذیرش اشاره کرد.
استانداردسازی سوالات آزمون‌ها (کتبی و شفاهی)، ایجاد امکان استفاده از سوالات سنجش توانمندی تصمیم‌گیری، ایجاد امکان سنجش خصوصیات غیرشناختی داوطلبان که موثر بر کیفیت یادگیری و خدمات آینده آنها و ایجاد اهمیت برای فعالیت در عرصه و ارائه خدمات در نظام سلامت از دیگر اهداف این محور است.
تدوین دستورالعمل علمی و آیین‌نامه اجرایی آزمون صلاحیت پایان دوره
از دیگر محورهای مهم در این بسته می توان به طراحی و پیاده‌سازی نظام ارزیابی نهایی و تایید صلاحیت حرفه‌ای دانش‌آموختگان علوم پزشکی در راستای ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی اشاره کرد.
برای تحقق این محور اهدافی از جمله تدوین دستورالعمل علمی و آیین‌نامه اجرایی آزمون صلاحیت پایان دوره، تدوین استانداردهای لازم برای اعتباربخشی مراکز برگزار کننده این آزمون، کمک به برگزاری دوره‌های آموزش اساتید و کارشناسان برای طراحی سوالات ارزیابی مهارت حرفه‌ای و مدیریت آزمون و ارزشیابی یک دوره اجرای آزمون براساس این نظام در نظر گرفته شده است.
حسین توکلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهارداشت: داوطلبان از روز یکشنبه 12 مهر تا پنجشنبه 16 مهرمی توانند با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org برای تکمیل برگه اینترنتی انتخاب رشته اقدام کنند.
وی افزود: داوطلبانی که در این آزمون ثبت نام کرده اند و درجلسه آزمون حاضر بودند، می توانند درصورت واجد شرایط بودن حداکثر 20 کد رشته محل را از کد رشته محل های امتحانی انتخاب و در برگه انتخاب رشته ثبت کنند.
وی اظهارداشت: همچنین داوطلبانی که قبلاً در ردیف پذیرفته شدگان نهایی به جز رشته های دارای شرایط خاص و بورسیه ها قرارگرفته اند در صورت انتخاب رشته در این مرحله و قبولی در کدرشته محل های انتخابی قبولی قبلی آنها لغو می شود.
توکلی افزود: آن دسته از داوطلبانی که در کد رشته محل های دارای شرایط خاص و بورسیه پذیرفته شده باشند در این مرحله حق انتخاب رشته نخواهند داشت.
رئیس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران گفت: دانشکده های این پردیس با دانشگاه های فرانسه و آمریکا همکاری مشترک دارند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمود کمره ای در مراسم افتتاح ساختمان جدید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران افزود: پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران دارای ۱۱ دانشکده، ۳۶۰ عضو هیئت علمی و ۸ هزار دانشجو است.
وی خاطرنشان کرد: در این پردیس ۱۰ قطب علمی و ۵ نشریه تخصصی وجود دارد.
رئیس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران با اشاره به همکاری های بین المللی این پردیس گفت: دانشکده های این پردیس با دانشگاه های کشور فرانسه و آمریکا همکاری های مشترک در دو رشته دانشگاهی دارند.
کمره ای با اشاره به طرح گسترش پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران گفت: قرار است در این طرح ۶۰ هزار متر مربع فضای جدید به پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران افزوده شود.
وی اضافه کرد: در این طرح، ساختمان های پژوهشی، سلف سرویس، آموزش های آزاد و دانشکده ها وجود دارد.
وی اضافه کرد: دو طرح گسترش دیگر نیز وجود دارد که در این طرح ها قرار است ساختمان جدید دانشکده مهندسی شیمی با مساحت ۲۰ هزار متر مربع در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران طراحی و ساخته شود.
کمره ای بیان داشت: در ضلع غربی خیابان ۱۶ آذر نیز، ساختمان جدید دانشکده مهندسی عمران در فضایی بالغ ۲۴ هزار متر مربع طراحی و ساخته خواهد شد.

جزئیات مراحل پذرش در آزمون دکتری در دو مرحله
مراحل پذرش در این آزمون به دو مرحله تقسم می شود.
مرحله اول مربوط به سنجش علم است كه امور مربوط به آن از طریق آزمون سراسری توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار می شود و مرحله دوم توسط مؤسسات پذیرنده دانشجو صورت می پذیرد که شامل: الف) امتیاز پژوهشی، ب) امتیاز آموزشی و ج) امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه است.
جزئیات بیشتر در دفترچه راهنما و اطلاعیه ها بعد اطلاع رسانی خواهد شد.
براساس آیین نامه و مصوبات 2 شورای برنامه ریزی و نظارت بر پذرش دانشجو در مقطع دكتری (Ph.D) دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی كشور آزمون سنجش علمی داوطلبان ورود به دوره دكتری دو بار در سال در ماه های آبان و اسفند توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار می شود. 
 

اعتبار دو ساله برای كارنامه ها علمی صادره توسط سازمان سنجش
مدت اعتبار كارنامه های علمی صادره توسط سازمان سنجش آموزش كشور دو سال تعیین می شود. تعداد دروس آزمون استاندارد كه بخشی از آزمون سنجش علمی است، حداكثر ۳ درس است.
مطابق با ماده ۵ آیین نامه، آزمون سنجش علمی در ۳ بخش با ضرایب الفآزمون زبان عمومیبا ضریب یک، بآزمون استعداد تحصیلی با ضریب یک و جآزمون استاندارد همتراز (دروسامتحانیبا ضریب چهار برگزار می شود.
پذیرش برای كلیه دوره ها شامل روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پژوهش محور، پردیس هایخودگردان، پیام نور، دوره های ویژه طلاب و… از طریق این آزمون و براساس آیین نامه و شیوهنامه مربوط صورت خواهد گرفت و كلیه متقاضیان ورود به دوره دكتری (Ph.D) و دستیاریدامپزشكی سال ۹۵ لازم است در این آزمون ثبت نام و شکت کنند.

جدول زمانی ثبت نام و برگزاری آزمون
 

نوبتزمان ثبت نام آزمونزمان برگزاری آزمون
نوبت اول۱۳۹۴/۱۰/۰۶ تا ۱۳۹۴/۱۰/۱۵۱۳۹۴/۱۲/۱۴
نوبت دوم۱۳۹۵/۰۵/۲۴ تا ۱۳۹۵/۰۵/۳۰۱۳۹۵/۰۸/۰۷
 

 

سایر شرایط و ضوابط برای شرکت در آزمون
تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع كارشناسی ارشد و دكتری حرفه ای می توانند درصورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی در آزمون ورودی شركت کنند.
دارندگان مدرک معادل دوره كارشناسی ارشد در صورتی که مشمول آیین نامه شماره ۲/۷۷۶۳۳ مورخ ۲۸ مردادماه ۹۲ که توسط معاون آموزشی وزارت علوم ابلاغ شده است، باشند می توانند در آزمون سنجش علمی شركت کنند.
مؤسسات برای پذیرش دانشجو در مهرماه از داوطلبانی می توانند پذیرش به عمل آورند كه حداكثر تا ۳۱ شهریورماه همان سال (سال ۱۳۹۵) فارغ التحصیل شوند. تاریخ فارغ التحصیلی برای داوطلبانی كه شروع تحصیل آنان نیمسال دوم است، ۳۰ بهمن ماه همان سال (سال ۱۳۹۵ ) خواهد بود.
 

ممنوعیت درخواست شرکت در آزمون برای پذیرفته شدگان نهایی
پذیرفته شدگان قطعی (نهایی) هر نیمسال اجازه درخواست پذیرش برای ۲ نیمسال بعدی را نخواهند داشت.
ملاک اصلی برای پذیرش در آزمون دكتری، عنوان رشته و گرایش در هر كدرشته امتحانی خواهد بود و عنوان رشته امتحانی صرفاً برای ثبت نام و انجام امور اجرایی آزمون است.
عنوان رشته ها و گرایش هایی كه در آزمون دكتری سال ۱۳۹۵ در آنها پذیرش صورت می گیرد، در زمان ثبت نام آزمون اعلام خواهد شد.

درج عنوان رشته در جدول عناوین رشته های پذیرنده در آزمون دكتری سال ۱۳۹۵ در هر مجموعه رشته امتحانی به منزله پذیرش قطعی در این رشته ها نیست. در صورت وجود ظرفیت پذیرش در رشته های هر مجموعه، موضوع در دفترچه راهنمای ثبت نام اطلاع رسانی خواهد شد.

برای دانلود دفترچه کلیک کنید

رئیس واحد علوم و تحقیقات گفت: طرح های برون دانشگاهی این واحد در سال 93 نسبت به سالهای 91 و 92 به ترتیب رشدی معادل 32 و 42درصد را نشان می دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر علی عباسپور درمراسم جشن ایثار و دانش که با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر میرزاده رئیس این دانشگاه در سالن مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است، ضمن تبریک آغاز سال جدید تحصیلی، هفته دفاع مقدس و اعیاد مبارک قربان و غدیر، گفت: فاجعه غم انگیز رمی جمرات در منا را به ملت ایران تسلیت می گویم .

رئیس واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه این واحد پذیرای حدود 4500 دانشجوی شاهد و ایثارگر در مقطع تحصیلات تکمیلی است، ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات دارای بزرگترین ستاد شاهد و ایثارگر در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است.

دکتر عباسپور با اشاره به تمرکز این واحد دانشگاهی بر تحصیلات تکمیلی با حدود 40 هزار دانشجو، تصریح کرد: در حال حاضر 600 رشته تحصیلی در20 دانشکده و 873 عضو هیات علمی در واحد علوم و تحقیقات فعال است .

وی به 65 هزار فارغ التحصیل واحد علوم و تحقیقات در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد و ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات در سال 1393 به منظور ترمیم هرم هیات علمی خود اقدام به جذب 120 عضو هیات علمی کرده و درسال جاری نیز مصمم به جذب 250 عضو هیات علمی جدید است.

دکتر عباسپور تصریح کرد: این واحد با دارا بودن مجتمع آزمایشگاهی زکریای رازی به عنوان بزرگترین مجتمع آزمایشگاهی در کشور با بیش از 120 آزمایشگاه و کارگاه تخصصی با آخرین و پیشرفته ترین امکانات پژوهشی و آموزشی و نیز مرکز رشد شیخ بهایی جهت تسهیل در فعالیت های شرکتهای دانش بنیان با بیش از 12 مرکز تحقیقاتی، در حال ارائه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی به کشور است.

وی با بیان اینکه بر اساس رتبه‌بندی موسسه لایدن، واحد علوم و تحقیقات در سال 2015 در بین 750 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است، افزود: با تلاش اساتید و دانشجویان نخبه واحد علوم و تحقیقات، از سال گذشته تاکنون دستاوردهای متعددی از قبیل ساخت دریچه قلب با بررسی خواص بیولوژیک، ژنتیکی و مکانیکی با مشارکت دانشگاه هاروارد برای اولین بار در جهان و نیز شبیه سازی فرآیند های مهندسی جوشکاری با همکاری مشترک دانشگاه Curtin استرالیا صورت گرفته است .

وی با اشاره به خط مشی های تعیین شده از سوی رئیس هیات موسس و رئیس دانشگاه آزاداسلامی در جهت توسعه همکاری با دانشگاه های معتبر بین المللی و ارتباط با صنعت، تصریح کرد: واحد علوم و تحقیقات طی دو سال گذشته تفاهم نامه ها و قراردادهای متعددی با دانشگاه های معتبری نظیر میشیگان غربی، فولرتون کالیفرنیا، متروپولیتن انگلستان، تولز فرانسه، سازمان جهانی یونسکو، سازمان جهانی غذا و کشاورزی و مراکز مهم دیگر منعقد کرده است.

دکتر عباسپور پیش بینی کرد: تا پایان سال 1399 تعداد دانشجویان واحد از 40 هزار نفر فعلی به حدود 47 هزار نفر (رشد 5درصد) افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به افزایش تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت از 634 نفر به حدود 1340 نفر، اظهار داشت: برای رسیدن نسبت 1 به 35 هیات علمی به دانشجو، تعداد اعضای هیات علمی را افزایش خواهیم داد. همچنین تعداد رشته های تحصیلی از 600 رشته به 765 رشته تحصیلی با اولویت و تمرکز بر رشته های نو و چند نظمی خواهد رسید.

رئیس واحد علوم و تحقیقات افزود: تولید سالانه مقالات ISI نیز متناسب با نرخ رشد پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، از 1100 مقاله ISI فعلی به حداقل تولید سالانه 1500 مقاله ISI افزایش می یابد.

وی در پایان با اشاره به امکانات و تجهیزات این واحد دانشگاهی گفت: پیش بینی می شود واحد علوم و تحقیقات در چشم انداز 1404 به یکی از قطب های علمی پژوهشی در سطح دنیا تبدیل شود.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به جزئیات تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد ۹۴ گفت: مرحله تکمیل ظرفیت در روزهای ۱۲ تا ۱۶ مهرماه انجام می گیرد.
دکتر حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور حاوی کد رشته محل های جدید و تکمیل ظرفیت برخی از کدرشته محل های تحصیلی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۴ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از امروز دوشنبه ۶ مهرماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.
وی افزود: کلیه داوطلبانی که در آزمون ورودی دوره های کارشناسی ناپیوسته سال ۹۴ ثبت نام کرده اند و در جلسه آزمون حاضر بوده اند اعم از مجازین و غیر محازین به انتخاب رشته، می توانند با مطالعه اطلاعیه در صورت واجد شرایط بودن حداکثر ۲۰ کدرشته محل را از میان کدرشته های امتحانی مربوط انتخاب کنند.
توکلی خاطرنشان کرد: داوطلبان می توانند از روز دوشنبه ۱۲ مهر تا روز پنجشنبه ۱۶ مهر به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و نسبت به ثبت کد رشته محل های انتخابی به ترتیب اولویت علاقه در فرم انتخاب رشته اینترنتی اقدام کنند.
مشاور عالی سازمان سنجش افزود: داوطلبانی که قبلا در ردیف پذیرفته شدگان نهایی ( به جز پذیرفته شدگان نهایی رشته های دارای شرایط خاص و بورسیه ها) قرار گرفته اند در صورت انتخاب رشته در این مرحله و قبولی در یکی از کدرشته های انتخابی، قبولی آنها لغو می شود.
وی تاکید کرد: آن دسته از داوطلبانی که در زمره پذیرفته شدگان نهایی یکی از کد رشته های دارای شرایط خاص و بورسیه ها هستند در این مرحله حق انتخاب رشته نخواهند داشت.
 نتایج آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۴ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، نتایج نهایی آزمون تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد ناپیوسته)سال ۱۳۹۴ دوشنبه 9 شهریور ماه اعلام شد و از میان ۶۵۵ هزار و ۶۷۹ داوطلب در نهایت ۱۵۹ هزار و ۶۴۵ نفر پذیرفته شدند
Web Analytics